tisdag 13 januari 2009

Spotify

Häromdagen såg jag att vi som är kunder hos Bredbandsbolaget kan använda Spotify gratis fram till påsk. Med tillgång till all världens musik! Jättekul tyckte jag och anmälde mig. Nu ska här spisas!

Spotify är alltså en tjänst som man kan prenumerar på. Den tillhandahåller en massa musik att lyssna på över nätet. Hur mycket man vill! Man kan skapa egna spellistor och får förslag på artister utifrån sitt eget val. Om jag vill ha kvar denna tjänst efter påsk kostar det 99 kronor i månaden. Det kan vara intressant förutsat att man kopplar datorn till sin stereo. Man kan inte ladda ner musik!

Efter en mycket snabb och enkel installation är jag nu igång. Och visst det det mycket musik.

Det första jag sökte på var Fläsket Brinner. Undrar varför. Jag hittade en enda låt. Spotify är ändå en svensk tjänst och borde väl ha lite mer... Jag letade på lite konstig europeisk jazz (Breuker, Westbrook mfl) och saknade även där en del.

Gammal amerikansk politisk/poetisk/knark- och sexliberal rock som Fugs hittade jag. Även om några skivor saknades var det en intressant lyssning. Mest spelat två låtar: CIA-man och Marijuana. Den mest aktuella titeln torde vara "Exorcing the evil spirits from the Pentagon October 21 1967". Det verkar inte som utdrivandet av de onda andarna har hjälpt. Man får väl sätta sitt hopp till Obama. Eller att Fugs återuppstår med än större kraft och lyckas denna gång!

Men sen hittade jag Doors. Min första skiva var Doors Absolutely Live. Jag var rätt sen att köpa en stereo. Hade en rullbandspelare som jag bandade radioprogram med. Framför allt var det Lennart Wretlind som inspirerade. Det lite komiska är att han fortfarnde inspirerar. Jag lyssnar ofta på Klingan (P2 söndagar kl 11) eller på SR Världen. Tack Lennart! Doors var det ja. Eftersom min omtänksamme och orolige far inte ville att jag skulle bli mobbad så fick jag en skiva av honom att spela när jag tog hem kompisar: The best och country and west. Det tog över 30 år att komma över detta. Jag köpte då en skiva med Johnny Cash och en med Willie Nelson. Doors var det ja. Det finns mycket Doors på Spotify. Mycket som jag aldrig har sett. Liveinspelningar förstås.

Spotify är rätt kul ändå ven om jag blev besviken. Jag hade så gärna velat höra Fläsket Brinner.

3 kommentarer:

  1. Jag provade Pandora som är en såndär online musiksak, där väljer man en artist eller en låt, sen spelar Pandora låtar som påminner om den man började med. Lite enkelt förklarat.

    Sen blockerades alla utanför USA på grund av rättigheter, så det går inte att lyssna på Pandora här nu (om man inte har Hotspot förstås).

    Det är ju lite annorlunda eftersom man inte väljer själv låtlistan, men det är lite kul att upptäcka nya låtar och artister också.

    SvaraRadera
  2. En helt otroligt bra brasiliansk spellista får du i försenad julklapp: http://open.spotify.com/user/tomasbackman/playlist/1I0jrlSBCfbzmt616LvvbL
    /Tomas Backman ju :D

    SvaraRadera
  3. Tack! Verkar spännande med brasiliansk musik!Annat än schlagereländet

    SvaraRadera