onsdag 21 oktober 2009

(s)

När jag var tonåring hade vi Fib Kulturfront och jag läste om IB-affären. Jag läste om socialdemokrater som spionerade. Jag förstod inte varför man skulle spionera på vänstermänniskor. Jag var vänster och inte var jag farlig. Dessutom var jag väldigt fredlig. Det var svårt att bli sosse...

Och nu är det 2009. Palme är död sen länge. Vi har en borgerlig regering. Vi har en Mona som kanske blir nästa statsminister. Var allt bättre förr undrar jag. Var sossarna mer vänster?

Men visst är det konstigt? Mona är inte populär och har inte speciellt stort förtroende bland folk. Mona ha rutvecklats till att bli de borgerligas bästa argument. Och ändå är det jämnt mellan blocken om man ska tro opinionsinstituten. Jag undrar verkligen varför? Egentligen är det ju väldigt positivt. Att politiken skulle vara viktigare än personer. Om det nu är så.

Men är det någon som tror att det inte skulle vara en jättestor skillnad om det i stället varit Margot som lett partiet? Kan man inte till och med spekulera i att hon kunde ha lett (s) till en egen majoritet?

Mona är ett sänke för (s). Men det blir en spännande valrörelse!

Men jag kan inte önska nån från förr tillbaks! Eventuellt att Margot tar över! Eller kanske det ligger nåt i det Bert Karlsson säger: Låt Göran blir diktator. Och han menar Göran Johansson och ingen annan...

PS
Jag tokvägrar diktatorer och tror inte på den upplysta despotin. Jag tror på ett upplyst folk!
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar