torsdag 9 april 2009

Religiösa påsktankar

Jag har tänkt på en sak...

Fast det verkar inte som jag tänkt så himla mycket eftersom jag inte har skrivit så himla mycket på den här bloggen. Men jag tänker nog mer än jag skriver. Fast just NU skriver jag mer, eller i vart fall snabbare, än jag tänker. Ursäkta för det!

Nu är det påsk. Jag sitter här ute på Landsort och har lite religiösa grubblerier. Faktiskt.

Han Jesus. I morgon kortfästes (korsfästades?) han för en himla massa år sen. Detta firar vi med en ledig dag. Hmmm. Vi kanske inte FIRAR direkt men LEDIGA är vi. Även vi konsulter.

Jesus dog alltså på korset. Och efter ett par dagar återuppstod han. Jag har läst bibeln väldigt dåligt och tvingades faktiskt konsultera en expert (Flåt Karin om jag inte riktigt hängde med i turerna men jag menar väl i alla fall).

Joo. Han återuppstod på påskdagen. Jesus alltså. Och sen tillbringade han ett rätt kringflackande liv några veckor då han ägnade sin tid åt att våldgästa sina forna lärjungar om jag fattade det hela rätt. Och sen drog han för gott. Nej. Inte för gott, men i vart fall utan returbiljett. Han tänkre återkomma. Och nu undrar jag varför han betedde sig på detta viset?
Först offrar han sig och dör för våra synder. Sen verkar han ångra sig och kommer tillbaks, CTRL+Z. Varför? Och varför ångra att han ångrade sig? CTRL+Z i kvadrat liksom. Kanske han upptäckte att vi inget lärt vartefter han åter drog all himlens väg?

Enligt Maja (när hon var typ 5-6 år) hänger Jesus på ett kryss i Landsorts fyr. Och där hänger han nog än i väntan på en bättre värld. Och då tror jag inte att det är lägre skatter eller högre bonusar eller bättre väder eller billigare rea eller skojigare teve eller mera brudar eller betyg i småskolan eller en ny regering han menar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar